Alla inlägg under januari 2013

Av Annika Skoog - 5 januari 2013 16:15

Fick jag i dag när mannen kom hem utan min bil, han körde i väg under förmiddagen för att "kolla upp den". I torsdags när jag och Hugo körde från stan uppförde den sig konstigt, obalans i ratten och det "smällde" när jag svängde......Iockförsig bilen är gammal men har funkat bra. Tänkte om den får lite "smörja" här och lite fix där så brukar den gå bra igen....... Jag kan ingenting om bilar, jag kör och tvättar och kan byta hjul, fylla på vatten och spolarvätska, kolla olja men inte mer. Men min lilla bil är färdig för skroten, snyft. Helt upprostad under, som knäckebröd ungefär, drivknuten  var av, och den kunde göra så att hjulet låste sig om man fortsatte att köra, och man fick byta inte bara drivknuten utan en större del och den kostar nästan mer än bilen var värd.......Får säga farväl i morgon, jag blir lite fäst vid mina bilar. Så nu börjar jakten på en nyare bil.........Bra att jag har mannen till hjälp, han och svärfar kan bilar och tittar på andra saker än jag gör när jag ska köpa bil..........Trodde den skulle klara vintern och att jag framåt våren skullle skaffa mig en nyare.........Så då står jag utan bil nu, ingen som har någon fin att sälja, har en lånebil så länge tills jag hittar en annan. R.I.P JPT 771........


Igår var vi hos mamma vår familj och systerns familj. Trevligt och gott, alltid kul att träffas. Det blir inte så ofta som vi vill. Nu har vi lite födelsedagar i februari och mars så då blir det flera träffar. Vi åkte in och hälsade på pappa med, det var ett tag sedan och jag har haft dåligt samvete för att vi inte hann med det när vi var "hemma" sist. Även om han uppskattar vårt besök(tror vi, han säger inte så mycket) och vi tror att han känner igen oss så är det svårt att prata med honom, han vill prata med får inte alltid fram det han vill. Säger mest ja eller nej och han blir trött fort. Henrik tog de fyra barnen med sig till lekplatsen bredvid, de tycker det är jobbigt och ja det är det. Att se pappa så ynklig och dålig och så beroende av andra är väldigt tufft, han som själv har varit den aktiva människan och hjälpt andra och fixat och donat.......Foton är ett bra hjälpmedel när samtalsämnena tryter, bra att samtala kring och det hjälper honom kanske att komma ihåg oss. Samtidigt på detta året han har bott på Gerbogården har han inte blivit jättemycket sämre, sjukdomen har nog stått lite stilla. Möjligtvis att han talar mindre nu än för ett år sedan. Den största försämringen märkte vi av från juli 2011-december 2011.....På det halvåret blev han väldigt mycket sämre och sjukdomen eskallerade snabbt! Nu har han nog legat på samma nivå ett tag, även om han har både bättre coh sämre dagar.


Trettonafton vi är hemma och ska äta lite gott. Hugo har lekt med kompis, jag och Lovisa har donat här hemma,  mannen har försökt rädda spillrorna  av min lilla bilbuse...........Vi var en sväng på tippen med trädgårdsavfall, jag fick köra med släp, huga.....Köra rakt fram är väl ok, men backa, mitt huvud kopplar inte det tänket......Hade behövt ut på en stor tom parkeringsplats och svängt med bilen och släpet för att se hur det uppförde sig. Mannen dirigerade mig så jag fick in bil och släp snyggt, nära bredvid muren så trädgårdsavfallet kunde tömmas.........


Snart vardag igen och jobba, jobba, joooba!!!!!


//A

Av Annika Skoog - 3 januari 2013 18:46

Njuter vi av, tycker man ska hinna så mycket men dagarna rullar på i ett fasligt tempo. Vi sover länge på morgonen, njuter långfrukost, tar vara på dagarna ändå tycker jag. Nästan inga tider att passa, mest om vi ska träffa någon/några och det är ju bara trevligt!


Gårdagen träffades vi ute i Nybro vid fiskeboden, vår familj, Miltons(Henriks systers familj) och farmorn & farfarn. Vi har gjort detta för några år sedan att vi träffades vid fiskeboden där vi åt ärtsoppa och pannkakor, jag hade bakat två grova bröd som jag tog med mig. Gott och mysigt! Känns lite annorlunda att vara där mitt i vintern, men en trevlig stund. Solen visade sig lite och den har man ju inte sett på länge......... Barnen åkte med kusinerna och farmorn och farfarn till stan.


Senare på kvällen var jag och Henrik och såg "Skyfall", Bonds senaste. Jag är väl ingen direkt fan av Bond men denna var bra, bra och spännande action. Den hade ju premiär för ett bra tag sedan så det var glest mellan stolarna, vi hade våra favvoplatser längst bak längst upp till höger/alternativt vänster. Ungefär som när jag och Ritva gick på filmstudion i Sölvesborg, vi hade alltid samma platser, längst bak där det bara är två stolar(det var tider det, åhh vad jag saknar det ibland).


Idag har jag fått göra lite nytta........Det fick bli städning och undanplockning under fm. Mannen röjde i källaren och på gården, fick iväg ett släp fullt med mög till tippen. Jag var med bilen full och slängde kartong, plast, glas å batterier........ Känns rätt bra att ha röjt undan och fått städat.


Fick ett tråkigt besked på nyårsdagen, att livet är skört. En granne till oss dog på nyårsafton, tragiskt. Tror inte att hon var 60 år fyllda. Tänker på hennes anhöriga, mannen och deras tre döttrar, samt barnbarn. Hon hade varit sjuk i cancer ett tag men man är ju aldrig förberedd. Känns overkligt att hon inte finns mer, vi umgicks inte men om vi ute brukar det ofta bli att vi pratar några ord samt hjälper varandra. Vi lämnade över en blomma från oss att vi tänker på dem och att vi finns om det är något! Så oerhört tragiskt att mista någon anhörig, sin livskamrat, sin mamma, mormor. Funderar mycket över livet och vad som sker efter vi lämnat.......Det kan ju inte bara vara slut........


//A

Av Annika Skoog - 2 januari 2013 08:44

Nytt År Nya Möjligheter!


Ja för att citera gruppen  Bob Hund, "Vi firar nyåret som vanligt, vi smäller smällare och dricker sprit". Nä så mycket sprit blev där inte mest vin och öl. Vi hade en mycket trevlig nyårsafton hos Ritva och Thomas grannar, Tack Emilia och Rickard för en trevlig fest. 10 vuxna och 9 barn, så det blev ett härligt gäng. En tjej var här på besök från Filippinerna, hon tyckte om vårt land och vi var så exotiska, hon kom inflygande till Arlanda och hade aldrig sett snö........Vad jag förstått har de haft väldigt mycket snö i Stockholm denna decemeber. Hon hade fått vara med om julfirande och i kväll nyårsfirande i Sverige (och lilla Sölvesborg). Spännande när olika kulturer möts, hon tyckte vi sambor/fruar var helt annorlunda mot kvinnorna i hennes kultur, bara det att vi satt och pratade och skrattde och vi drack vin helt obehindrat..........Det hade aldrig de fått göra, de får inte skilja sig, ibland är det arrangerade äktenskap osv.....Tänk att inte få gifta sig/bilda familj med någon man älskar utan någon som som någon annan har valt åt en........ Fy......Vi har det bra i Sverige, även om vi inte tycker att vi är speciellt exotiska som vi sa till henne. Vi vet ju bara detta och tycker att många andras kulturer är annorlunda.....


Förrätt: Laxbakelse av något slag, grovt bröd i botten och lax med en röra ovanpå, gott!

Varmrätt: Gratinerad fläskfilé med hasselbackspotatis, två olika sallader, en "vanlig" och en med rödkål/valnötter/ruccolasallad, mmm

Efterrätt: Chokladmousse med olika bär

Gotte och Snacks

Vin och Öl, Champagne vid tolvslaget


Barnen hade jätteroligt, grupperade sig, killarna bygge lego, Hugo kände sig stor för att han inte var minst denna gången........Han var med de stora killarna ute när de skickade upp några små raketer........

Två marsvin fanns i denna familjen, som var mycket tåliga. Rätt som det var hade det ena fastnat i en barbiebil.......Lite dramatik, men det är ju plast så den fick skruvas sönder och marsvinet kunde komma ut lyckligt.


Skålade in det nya året 2013, med champagne och massor av raketer. Det är lite av ett oskrivet blad vi har framför oss, hoppas på ett fint år för oss alla.


Sen vet jag inte vart tiden tog vögen, våra barn och Ritva och Thomas barn gick in till dem........Klockan var över 02:00 då........Lovisa och Elvira badade in det nya året runt 03:00, Hugo och Hannes spelade in 2013........04:15  gav vi upp, bäddade ner barnen som skulle sova hos Hannes och Elvira jag och Henrik åkte till mormor/mamma och sov där, strax efter 04:30 var vi i säng ZZZZzzzz


Dagen igår var vi lite sega, körde hem framåt eftermiddagen när vi hämtat barn och ätit och kollat en extrarunda i Ritvas affär, Henrik hade inte sett den..........Mysig!


I dag ska vi ut till Nybrostrand till fiskeboden med farmorn och farfarn och Familjen Milton och äta soppa och pannkakor. Gott gott!! En mysig grej vi gjorde för något år sedan. Ska nog baka lite grovt bröd tror jag... 

Ikväll går jag och Henrik på bio. "Skyfall"


God fortsättning på 2013!


//A

Presentation

Klocka

Väder

klart.se

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok

RSS

Snö

Snöflingor










Snöflingor











Ovido - Quiz & Flashcards