Alla inlägg under augusti 2013

Av Annika Skoog - 26 augusti 2013 21:15

Ja det kan man ju verkligen säga, inne på tredje jobbeveckan efter semstern och det känns nästan inte som jag har varit ledig, just med tanke på hur snabbt man är inne i sina rutiner igen. Men som jag skrev innan att ledighet i all ära, men rutiner är viktigt, annars blir ledigheten slentrian och vardag snabbt.


Helgen som gick har rullat på i rasanade fart, jobbade länge i fredags, stängde, dock "bara" till 17;30. Hem och blev serverad "Pulled Pork", läst och hört massor om detta, sett bilder och det skulle vara så gott. Mannen haft fläskkarrén i ugn, iugnsfast form med lock i en goja med kryddor och såser ungefär hela dagen, låg värme och den bara ramlade sönder, så mört och fint och gott! Ett glas rött till det satt fint. Lagom avslut på denna veckan.


Lördag, städat, löst melodikrysset och tvättat våra täcken och sofföverdrag, dags att stoppa i täckena i påslakanen efter många varma nätter, nu behövs täckena igen, sofföverdragen är vita och fina igen :)

Avslutningsmiddag med familjen Milton hos farmorn och farfarn, de åker tillbaka till England tidigt på måndag morgon, sedan ses vi till jul igen, trevligt och gott. Fick för oss att ta fram tumstocken och mäta varandra, Lovisa tagit ett bra skutt nu 144cm och Hugo 140cm, kusinerna 170 och 166 cm, långa familjen........

Sträckläst "En man som heter Ove", en komisk berättelse om Ove, som är 59år, klagar på det mesta och kör SAAB, samtidigt med allvarlig underton, tragiskt levnadsöde. En sväng till stranden blev det med, skönt och sista gången på säsongen, tog hem badkläder för tvättning och undanläggning.


Ledig eftermiddag idag, besökte frissan, mycket välbehövligt, inte klippt mig sedan 29/5, slitet, torrt och oformbart och nu har jag en frisyr igen.

Fixat med räkningar, ringt div. telefonsamtal, lagt in barnens schema har jag gjort ikväll, samt gräsklipp, det blir mörkt fort nu märker jag, hösten är nära, lite mysigt med.


//A

Av Annika Skoog - 22 augusti 2013 21:28

Ni som följt mig här på bloggen och på FB vet kanske att jag inte bara är jag, Annika utan även filmstjärna :) Ja det är väl att ta i......Men som Anders, en god vän till mig sa efter han och ena sonen sett Wallanders Prästen på TV i somras: "Ska vi kalla dig för Greta nu?" (Garbo :))

I alla fall var jag statist förra sommaren i två Wallanderfilmer denna gången som sjuksköterska, de har släppts på DVD nu "Försvunnen" och "Sveket". Jag kan säga som så här, jag vet att jag är med, jag syns dock inte. Lite synd tycker jag, spännande att se den färdiga filmen, då jag träffade på en del av skådespelarna i pauserna och jag hade ingen handling alls. Ska väl tillägga att i filmen "Försvunnen" var en arkivlåda från Tingsrätten mer med än vad jag var, tyckte sambon var jättekul...........

Så för "Gretas"  del är nog denna korta filmkarriär slut, men vem vet det kanske blir en statistroll i någon annan film. Det har i alla fall varit kul att vara med och se hur de filmar, hur mycket omtagningar de gör etc.......


//A

Av Annika Skoog - 22 augusti 2013 21:00

Ja det kan man ju säga utan att ljuga, vardagen har kommit tillbaka med jobb(dock inte för sambon) och tidiga morgnar, sena kvällar, långa dagar, jobbar 100% augusti, sedan 80% from 1/9, nya barn, en del högljuda skrik blir det efter saknade föräldrar, mycket tröstan, bärande, körande i vagn etc. Vardagen är tillbaka i form av packade/uppackande av skolväskor, gympapåsar, fruktburkar, kolla med tider, sluttider, busstider etc......Men vi behöver rutiner, för en enda ledighet hade på något vis  också blivit vardag igen, vi måste ha ledighet att se fram emot, vi måste längta, och kunna njuta när vi väl är lediga. Även om jag måste medge att det känns lite tungt att veta att det inte är en enda röd dag innan jul.....får ändå se det positivt med att julen ligger bra till i år, med många klämdagar, så förhoppningsvis blir det drygt två veckor ledigt då.


Annars rullar det på som sagt, nya regnställ till barnen fick det bli häromdagen, de har växt, nya innegympadojor till Hugo, fötterna hängde visst också med, både handbollssäsongen har dragit i gång och gympa två gånger i veckan, skorna för små........Lär nog få rensa ut lite jeans och långärmat efter sommaren, brukar vara så.


I morgon har jag jobbat två veckor efter semestern, gått snabbt ändå tycker jag och tur att vi är ett härligt arbetslag som trivs bra ihop och att jag ändå tycker det är kul att köra till jobb. Det blir lite avslutning med familjen Milton i form av lite gott att äta i helgen, de åker tillbaka till England på måndag, sedan kommer de till jul.


Banken i kväll, huslånen skrivas om, samt lite översikt med försäkringar, fixat och klart. Tycker ekonomi är lite krångligt, men vi har en mycket bra bankkontakt som vi har stort förtoende för, bara att fråga om vi inte hänger med, förklarar så vi förstår, kanon!


Ha en skön helg vänner! Det tänker jag ha!


/A

Av Annika Skoog - 19 augusti 2013 12:22

Ja få var det dags, sommarlovet slut och skolan börjar igen. Lovisa börjar i tvåan och Hugo i ettan, stolta stora förväntansfulla barn fick på bussen i morse.
Vi föräldrar körde till skolan lagom till dagen började, än så länge får man vara med i klassrummet........ Även om det i Lovisas klass bara var tre föräldrar till........ Kanske sista året man fick vara med henne?
Henrik var med Hugo en stund på hans första skoldag, efter de samlats på skolgården alla klasserna och sjungit så körde vi hem. Här sitter jag nu med en kaffe i solen, ska hänga lite tvätt och sedan klippa gräs.
Barnen kommer med bussen om en timme, spännande att höra om deras första skoldag ?

//A

Av Annika Skoog - 18 augusti 2013 19:44

I morgon börjar skolan för Hugo och Lovisa, samt för de flesta andra. En försteklassare och en andraklassare, de börjar bli stora nu och rätt som det är tar de väl studenten...... Skönt på ett sätt att komma i i rutiner igen efter denna härliga ledighet, barnen  och vi har vänt på dygnet, uppe länge i sommarkvällen och sova länge på morgonen. Ledighet i all ära men rutiner är bra för alla, både vuxna och barn. Jag kan till och med längta till hösten, med tända ljus i massor, höstens tv säsong med bra tv, som Dobidoo och Så mycket bättre. Hög kall klar luft, alla färger och sensommarsol.


Ska försöka blogga lite mer, nu efter denna ljuvliga sommar har jag nästan inte hunnit med, hemma sent efter härliga stranddagar vid fiskeboden, med heldagar med lunch på backen och ibland grillat på kvällen, ett glas rose på bänken med utsikt över havet. Inget att klaga på denna sommaren, mår jag bra skriver jag mindre, är jag i må lite sämre period skiver jag mycket för att bearbeta, ett sätt att kunna sätta ord på det som inte är så bra i stället för att ha det inom sig och gå och må dåligt och förpesta dagarna för andra, i form av dåligt humör och surhet, och vresighet. För mig är skrivandet ett riktigt bra redskap, skrivit eller pratat av mig då har jag "tömt" på allt jag behöver få ut, sedan går jag vidare. Vi har ju sedan juli 2010 haft ett aktivt sorgearbete med pappas sjukdom då han blev sämre i juli detta året, även om jag inte skrev och berättade aktivt förrän juli 2011 då han blev rikgit dålig. Detta har hjälpt mig och kanske någon annan som kanske befinner sig i samma situation och kanske känner igen sig i det jag skriver och kanske känner liksom jag/vi att det finns andra som går igenom samma sak som oss.


Men nu i normala rutiner igen ska jag väl kunna återgå till bloggandet ett par gånger i veckan i alla fall. Jobba fyra dagar denna veckan, ledig i morgon, barnen börjar skolan.


På återseende, hoppas ni inte har slutat läsa!

//A

Av Annika Skoog - 18 augusti 2013 18:30

Ska försöka summera denna härliga sommar. Vi har haft det helt underbart med fina varma dagar på stranden, bad i massor, ljumma kvällar då vi suttit ute länge, tända ljus, ett glas vin och bara kopplat av totalt, ingen klocka, inga tider mer än att passa simskolan för Hugos del klockan 11:05.......

En å annan dagstur har det blivit med, vi hade urnsättning av pappa den 8/8, en liten ceremoni med bara oss närmaste, fint och enkelt, ett sista avsked. Vila i frid pappa, vi ses senare ?
Vi åkte ut till Hanö efter det, beställt bord på öns restaurang, samt besökte bönsäcken och fyren.
Karlskrona och marinmuseum fick vårt besök samt grannlandet och Bakken.........

Vi får se om jag lyckas få in en bildkavalkad från denna fantastiska sommar. Ibland lyckas jag med tekniken, ibland inte.

Glad midsommar!

Med bästa vännerna Ritva å Thomas, och deras barn.

En del sång har det blivit, kuuuul!

Killebom och Sölvesborg i mitt hjärta
Sockervadd å ponnyridning

Grillning hos Anders och hans pojkar. En kväll under Killebom, tradition numera!

Utekväll med bästa vännen Ritva på Killebom, rosevin, läppglans, ljus, mys och gruppen We are from Barcelona, vilken glädje och vilken energi!!

Vi gillar Hällevik, här e livet härligt.

Roadtrip mamma å dotter, Gyllene Tider i Brunnsparken Ronneby, nostalgi på hög nivå!!!!!!

Sol och bad i massor, ett glas rose på bänken och blicka ut mot horisonten, life is good!!

Danmark, Öresundsbron, Bakken

Hanö, Briggen, Bönsäcken, Hanö fyr

Karlskrona Marinmuseum

Kräftträff med Anneli & Micke, tradition efter fjärde året i rad. Vi har varit på stranden, hemma hos Micke och Anneli och i småbåtshamnen, mysigt!

Presentation

Klocka

Väder

klart.se

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok

RSS

Snö

Snöflingor










Snöflingor











Ovido - Quiz & Flashcards