Alla inlägg under november 2015

Av Annika Skoog - 29 november 2015 22:15

För att citera Bob Hund, "Snart har helgen vecka 48 tagit slut"........Vart tog den vägen?? Herreminje, vilket tempo den har gått i, jag har i vanlig ordning inte hunnit det jag vill. Hade behövt vara ledig några dagar för att hinna undan, utan att behöva avbryta hela tiden.


Vad har jag gjort sedan sist, ja det har varit lugnare med kvällsaktiviteter denna veckan, "bara" kören. Men det är ganska mycket ändå.  Vi har provat ICA´s matkasse i veckan och än så länge är vi nöjda, ändrat något bara. Tycker inte att ris passar till kycklingklubbor när man bara har kall sås till.....Torrt kände ja, så det fick bli potatis(ugns). Vi får testa Icas nu ett tag så får vi utvärdera, men smidigt är det. Den som kom på detta med matkasse är ju ett "geni", i dagens samhälle där vi jobbar alldeles för mycket och vi har alldeles för lite tid med vår familj, är detta en superidé.


Det börjar dra ihop sig, lyckades få upp ljusstakar och stjärnor här hemma i torsdags(sluta tidigt dagen). Helgen såg ut att vara väääääldigt fullspäckad, och det som är gjort är gjort är mitt motto nu, trots att jag innan varit väldigt principfast med att inte sätt upp ljusstakar och stjärnor för tidigt. Hade massor med ärenden att fixa i torsdags eftermiddag, så det gällde att vara effektiv. Som sagt lite advents fix först, läkarbesök, hämta Hugos badbyxor(glömt på badhuset), hämta dukar hos farmorn(vår mangel sönder), innan hem igen. Fixat klart, och hämtade Lovisa på Skapa & Sjung, samt att vi skjutsade Hugo till handbollsträning, fyndade julblommor på Blomsterhuset Europa(jag var inte själv där om jag säger så......massor med folk som ville fynda), en jul Majalykta blev det med, hämtade barnens jultidningar och handlade.............Klara cirka 19:00, bara tanken på hem och laga mat, som skulle vara klar  efter 20:00......., nä vi fick vara onyttiga och beställa hem pizza, som vi delade på. Helt trötta sorterade vi jultidningarna med, stöp i säng därefter. För att veta att jag hade "monsterdagen" på jobb 06:30-16:00 ZZZZZZzzzz. Men som tur var så slapp jag att vara själv ordinarie personal. Det såg lite mörkt ut fram till torsdag middag, då verkade prognosen för fredagen vara: Två personal VAB, En semester, och så var det ju JAG! Men tack för att C inte vabbade utan vi var två ord. personal, hade bra vik med. Men trött var jag när klockan slog 16:00


Helgen har gått i ett, Hugo fick skippa kalaset på lördagen eftersom han var hemma på fredagen från skolan och kräktes en gång. Men det var nog bara något tillfälligt eftersom han var pigg igen, men man vågar inte chansa. Jag har "pillat" med julpynt, städat, tvättat, varit i stan, mannen har fått upp parabol med hjälp av Krister i regnet, den sistnämnde fick krypa på vår minimala vind för att dra kabel, medan mannen stod ute på stege, högt(huvva) och de fick det på plats. Tv-installatören har kopplat in så nu har vi MYCKET bra bild. Vi har haft problem med störningar till och från, så nu beslöt vi oss för att byta. Jag har fortsatt i dag och försökt fixa klart, i röran av allt som jag känner att jag bara blir halvfärdig av, Hugo kalas i dag, var inom stan och fixade storpack kattmat bland annat, däremellan lite fix. Avslutade med ett besök på julskyltingen......


Det blev inget besök i Sbg, hann inte. Hoppas komma dit innan jul för att lämna kakor och jultidningar, samt baka grisar och träffa vänner. Lite avkoppling hade jag behövt, bara tanka må bra hos goda vänner och hemstaden. Vet att det är hektiska veckor nu framöver, och jag vet detta med att dra ner på alla måsten, det gör jag. Delegerar på julen till mamma och svärmor, förbereder. Men det ska ändå handlas, lagas och förberedas. Julfester, lucia både i skola och på jobb, som avlöser varandra och det tar på  tants krafter. Ser fram emot att vara lite ledig under jul, ska jobba några mellandagar, samt hinna njuta.


Vi hade massor av snö för fem år sedan, har en funktion på FB, att det kommer minnen från denna dagen. Så för fem år sedan 27-28-29/11 hade vi säkert 4 dem snö, kanske mer. Mysigt! Hoppas på en vit jul men det blir väl sju plusgrader och regn=noll julstämning..........


Veckan som kommer känns lugn vad gäller aktiviteter. En körövning, på tal om kör och sjunga nu i adventstider saknar jag Vokalensemblen mer än någonsin. Känns jättekonstigt att inte sjunga i kyrkan första advent, ingen Bereden väg från läktaren, trestämmigt så håren reser sig......... Ska försöka ta mig till kyrkan ändå under jul för att lysna, så mysigt....... Våra fina stjärnor och ljusstakar lyser på fint här hemma och sprider sitt varma ljusa sken, lite stämning skapades genom jullåtslistan på Spotify, saknas gör snön.  En ny storm drog in tidgare i kväll, så det knakar i takstolar och det viner......Det skulle nog mojna vid midnatt......


Hoppas DU haft en fin första advent, har har den varit ok, önskar jag hunnit allt klart bara. Ja ja, det blir jul ändå, men jag gillar inte att ha saker halvfärdiga..........


Allt gott

//A


Av Annika Skoog - 25 november 2015 20:38

Det blev inget bloggande i söndags, får väl slänga in ett blogginlägg i dag  istället.


Hektisk vecka förra veckan, tre kvällar som jag hade något på, det känns på fredag em..........Kören, iof kul, föreläsning och APT, däremellan skjutsa/hämta, samt allt annat man ska göra. Skickade min bil med farfarn på bilprovningen(man får ju alltid en tid klockan 09:15, typ), då kan jag inte köra ifrån. Bra om han vill ta den, om det är något större som ska lagas, så kan han få det förklarat, annars ska jag(som inte kan bilar) förklara. Det var ett litet läckage på avgasröret, samt att handbromsen inte tog, puh! Lätt för farfarn att fixa.


Det blev ingen tripp till Sölvesborg heller, mommo fick feber och låg mest hela dagen och var orkeslös. Hade dock planer på att köra upp under lördagen för dagen eftersom jag skulle träffa lite vänner, samt fixa div. annat. Det ör ju alltid trevligt att komma "him". Dock blev det inget, farfarn erbjöd sig att fixa min bil, så valet var enkelt. Bilen måste jag ha, så nu blev det lite "Vad ska vi göra nu"? Ja det finns ju alltid att göra.................


Satte upp julbelysningen ute, jag fick frångå mina prinnciper om att inte tjuvstarta julen flera veckor innan. Nu är den på plats, några nya slingor fick komma på plats då ljusnätet gick sönder förra julen. Hann även med ett saffransbak på söndagen, lussebullar och saffranskrans. Skönt att ha det gjort till advent.


Avslutade söndagen i kyrkan, scoutsöndag, utdelning av märken.


Veckan har varit ganska lugn så här långt. Hade bara körövning denna veckan inplanerad i veckan. Den var jag på i går, mysigt med julsånger.  Helgen ska Hugo på kalas, ev. kör jag en sväng till Sölvesborg, vi får se?

Stjärnor, Ljusstakar ska upp, samt göra julfint. Jag frångick mina principer för några år sedan , om att inga tomtar före lucia och det känns faktiskt riktigt bra........Smidigt att få upp allt nu, annars går en fm till att julpynta med...


Ha en skön advent :)

Allt gott! //A

Av Annika Skoog - 15 november 2015 22:59

Söndagsblogg som utlovats, har hållt mitt löfte ganska bra tycker jag.


Ja vårt I-landsproblem är löst, det fick bli handdisk i nästan en vecka............Jag hade glömt vilken tid det tar och vad uppställt det blir på ett kick och vad traaaaaaadigt det är..........Herrejösses, en eftermiddag fick jag diska undan innan matlagning, det tog sån tid, jag är helt (för att använda ett skånskt uttryck) rabbig om händerna. Nä jag är så glad för i fredags kväll hade mannen hämtat vår nya diskmaskin, och kopplade in den. Tjooohoo!!! Total lycka! Hoppas den håller längre än den förra.......


Två veckor till första advent, åhhhhh mysigt och åhhhhh längtar(som vanligt). Första året på läääääänge som jag inte ska sjunga med kören i kyrkan till advent/jul. Känns nästan lite konstigt, brukar ju vara ett digert program som börjar första advent(får gåshud när jag tänker på hur vi framfört "Bereden väg" från läktaren i Öja kyrka trestämmigt på sjupersoner), julkonsert, någon gång julsånger på fängelset, midanttsmässa eller julotta och ibland slutar programmet inte förrän Tretton Dag Jul.........I år blir det lite lucia/julsånger när Studiefrämjandet har öppet hus, mysigt. Men snart, snart är sätter vi upp ljusstakar och stjärnor i våra fönster och det fina ljuset lyser.


Annars har veckan rullat på med aktiviteter, skjuts, städ, tvätt osv. Helgen har rullat på, och vi har varit rätt så effektiva. Hugo övernattning hos kompis fredag-------->lördag. På lördagen var det handbollssammandrag här i Ystad, som Hugo och Henrik var på. Jag städade klart våning två, samt bytte lakan, kunde till och med hänga ut en omgång, torkade på nolltid i solen och blåsten. Passade på att klippa gräset, sista för säsongen. Hade ju växt under okt/nov eftersom  det varit ganska varmt. Skönt att ha det gjort.


Idag fyller vår fine katt Bamse 1 år, helt otroligt vilken personlighet och hur väl han fungerar här. Jag som inte gillat katter och hade bestämt sagt nej till en katt.........I dag kan jag inte tänka mig ett liv utan Bamse. Han fick extra god mat och ett litet paket. Senare på eftermiddagen kom Anneli & Micke på fika. En liten present från deras katt "Lennart" hade de med, kattgodis. Vi hann med en sväng till tippen innan på dagen, de gamla sofforna och den gamla diskmaskinen fick åka dit, skönt att ha fått väck dem.


Ja en hektisk vecka ligger framför oss, scouter, utvecklingssamtal, kören, föreläsning, APT, och en sväng till Sölvesborg. Tur vi har Linas matkassse denna veckan, så jag vet vad som ska lagas till middag och allting är hemma. Ska göra uppehåll i Linas kasse och prova ICA´S kasse. Billigare och lite annan variation, spännande.


Det var allt för nu, hoppas allt är bra med DIG

Allt gott/A

Av Annika Skoog - 9 november 2015 20:41

Ja det får man väl kalla det när diskmaskinen visar felkod E09, och när man öppnar den är disken iskall (brukar vara rykande varm efter avslutad diskning). Tur att det inte var förra helgen som den gick sönder, med nästan tjugo gäster här.......... Kan ju bara säga som så: Att jag hade glömt hur tradigt och tidskrävande det är att handdiska........När man har diskat klart, så av någon konstig anledning är det direkt tre glas i diskhon. Ringde och kollade efter jag hade kollat på Siemens hemsida vad felkod E09 betyder. Ett tekniskt fel, som kunde avhjälpas genom att nollställa och köra programmet från början, men det visade likförbannat E09. Besök av servicetekniker och reservdel, samt reparation blev rätt dyrt så det får bli en ny. Jag kan inte tänka mig en vardag utan diskmaskin.


Det blev en tur till IKEA o lördags, för inköp av ny soffa. Vi har pratat om det ett tag, de sofforna vi hade var 15 år gamla och nersuttna så det var dags för nya. Soffan vi kollat på var dessutom sänkt med 2500 kr, gillas! Det blev ju en del pengar i födelsedagspresent, samt lite sparat sedan innan. Lagersaldot var tre soffor på IKEA i Malmö när vi körde in, hade inga stora förhoppningar om att få någon soffa med oss hem, men det fick vi. Vi passade på att äta i Malmö, smidigt och noll disk ;) Monterade soffa när vi kom hem, mös i den alla fyra.


Firade fars dag, här hemma uppvaktade barnen, på kvällen middag hos farmorn och farfarn (noll disk här hemma även denna dag). Tände ljus för min egen pappa, som lämnade oss i april 2013.


I kväll blev det en tur in till Elgiganten, ny diskmaskin är beställd, så nu behöver vi bara handdiska till på fredag :)


Allt gott

//A

45

Av Annika Skoog - 4 november 2015 14:33

Ja nu har man fyllt 45, fyra femma.......... Ja hur känns det? Gammalt, ja om man jämför med en 30-åring, men annars näe. Det är ju bara en siffra på ett papper, kan du påverka det? Nej, åren går och vi blir äldre, så för att citera Micke Gunnarsson, en mycket bra föreläsare (för övrigt från Ronneby i Blekinge) "Kan du påverka det, eller göra något åt det? Inte?, släpp det, gilla läget, ödsla inte energi på det". Kloka ord tycker jag, lev här och nu, ta vara på dagarna och gör något vettigt varje dag.

Nu har jag hunnit att var 45 i en hel vecka, och ja jag tycker faktiskt att det känns riktigt bra. Jag unnade mig en ledig dag, barnen och pappan hade höstlov hela veckan, så denna dagen fick bli min.

Väcks av sjungande barn med frukost på sängen, fick fina presenter, ett armband av märket "Snö", plåttavlor i gammal stil till köket, samt ljus och nagellack. En lätt frukost bestående av en macka å kaffe eftersom vi spenderade dagen i Malmö med första anhalt IKEA och Brunch. Jag och Lovisa shoppade lite på IKEA, samt Lager 157 som flyttat till Svågertorp. Man å son var i mer mäninriktadebutiker...........

Det blev även ett besök på Emporia, kvällen hemmgjord pizza med parmaskinka, oliver, salami, vanlig skinka, tomat och massor med mozzarella, rucculasallad när den var klar, mmmmm gott och ett glas vin. Fick massor med hälsningar via FB, och det värmer i hjärtat att var och en faktiskt har skrivtit till Mig!. Fick telefonsamtal, kort och SMS med.

Hade mitt kalas i lördags, familjen, mamma, syster med barn, farmorn å farfarn och Krister, samt Bo & Berit var här. Trevligt, bjöd på buffé med olika smårätter, kaffe, kakor och tårta. Fick massor med blommor, och pengar. Mamma och Susanne hade kommit på den roliga ideén att tejpa ihop massor med tiokronor och stoppa i en spargris. Så nu blir det både ny soffa och ett Pandora armband, tjohoo!! Iallafall "stommen" till armbandet(silverlänken) och en, kanske två berlocker.


I söndags åkte jag med Lovisa till vårdcentralen, helgöppet. Urinvägsinfektion, penicillin i fem dagar. Hugo vaknade natten mellan söndag och måndag med nackspärr from Hell......... Han har varit hemma hela veckan, med smärtstillande, återbesök hos sjukgymnasten i morgon. Lovisa skolan måndags, sedan ont i sidan, kunde sitta kvar av inflammationen trots penicillin. Hemma igår och idag, antagligen skolan i morgon. Synd om barnen och tradigt för dem när de blir dåliga. Nu måste vi blicka framåt och hoppas på mindre sjuka.


Hann med ett besök i Sölvesborg i början av förra veckan. Hälsade på mamma, och sedan åkte jag och Lovisa skridskor. Alltid trevligt att vara i hemstaden, sedan jobbat ungefär varannan dag förra veckan. Två lediga eftermiddagar och då förberedde jag kalas, samt fixade.


Jobba i morgon och på fredag. Sedan helg igen....


Allt gott

//A

Presentation

Klocka

Väder

klart.se

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok

RSS

Snö

Snöflingor










Snöflingor











Ovido - Quiz & Flashcards