Alla inlägg under december 2017

Av Annika Skoog - 25 december 2017 11:38

Bästa vännen

Det måste ju vara Ritva, som jag har umgåtts med och lärde känna för 30 år sedan och Ingrid som jag träffade på barngymnastiken i Norje för 42 år sedan. Det är mina äldsta vänner.


Fem fina saker som hänt i december

Först kommer jag inte på en enda sak...... Tycker det har mest har varit fixa å dona inför julen. Men när man tänker efter litegrand så har jag:

Haft många fina stunder med fina vänner

Vi hade en mysig julavslutning med min kör, såg en snutt från vårt framträdande på Scala

Rotfyllningen är klar och den blev bra

Firade en fin julafton för hemma med den närmaste familjen

Ser fram emot en fin och trevlig nyår i Sölvesborg med ett härligt gäng vänner.

Det var årets julkalender, tack för att just Du läste. Ha en God Fortsättning och så får vi se hur det blir med bloggandet framöver....
Allt gott
//A


Av Annika Skoog - 22 december 2017 09:49

Vad finns i handväskan?

Ja jösses vad finns inte där. Numera har jag en lite mindre handväska i den större.......
många saker blir det. Plånbok, hörlurar, läsglasögon(japp tanten är gammal nu), almanacka, tuggummi, pennor, värktabletter, migräntabletter, bindor/trosskydd, i-Pad, läppglans, cerat, kvitton, bonuscheckar, våtservetter, nässpray, hårspray, deodorant..... Där finns det mesta.

Gårdagen fixades det lite till härhemma, gjorde ischoklad(recept med mindre kokosfett), gjorde pepparkakshus, Hugo bestämde med en kompis som kom hit, vi fick en gran att sätta ute, så den kom upp och med belysning i blev den fin.
Avslutade min rotfyllning som började i somras med en jäkla tandvärk, där en gammal lagning tryckte på nerv å rot. Har varit fyra ggr sedan oktober och i går blev den permanenta lagningen klar. Så skönt!!
Ska tilläggas att jag är rädd för att gå till tandläkaren, men rotfyllningen gick långt över förväntan. En mycket bra och noggrann tandläkare kom jag till. Gjorde inte ont alls, det tog bara tid! Jobbigt att gapa en hel timme...... Skönt att det är klart!!

Fortsätter att förberda inför julen, det sista idag å i morgon.

//A

Av Annika Skoog - 21 december 2017 08:52

Någon du saknar

Ja det är några stycken nära personer som inte finns med oss mer.
Pappa, som lämnade oss alldeles för tidigt. Jag vill ju kunna ringa dig och fråga om något tekniskt/bilrelaterat eller något annat du kunde ge mig/oss råd i. Önskar så att du fått vara frisk och fått följa Lovisa å Hugos uppväxt??
Morfar också, vilken härlig man, humoristisk och vilka kakor/vetebröd/wienerlängder, godis, marängsvissar, tårtor och mat du gjorde. Fina minnen med honom och alla jular som firades där??
Mormor som jag aldrig fick träffa, tror dock att jag har mycket gemensamt med henne. Ingen som sagt det till mig, men i bland känner man saker på sig. Tror att vi har många likheter, min personlighet och humor tror jag kommer från min mormor. Ska fråga någon som träffat henne om det stämmer. Tror att vi hade kommit bra överens.
Farmor å farfar också så klart, men vi träffades inte så ofta och fick inte den nära relationen på grund av det långa avståndet.

Ledig i dag, vi fortsätter att förbereda julen. All julmat handlades i går, samt att jag gjorde köttbullar och knäck. Vi jobbar vidare idag, ska till tandläkaren och avsluta rotfyllningen som har pågått hela hösten. Skönt med ett slut på det!

Ha en fin torsdag, idag vänder det och vi går mot ljusare tider???

/A

Av Annika Skoog - 20 december 2017 07:13

Favoritsak i hemmet

Förutom de tekniska hjälpmedel till hushållsarbete som tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin som går varma här och som vi skulle ha svårt att klara oss utan...... Är det fortfarande min kökssoffa. Den kommer från min farmor å farfar i Västerbotten(utanför Skellefteå), jag och min syster tog hem en varsin för över tjugo år sedan. Den har jag avlutat och haft med mig sedan 1994, då jag bodde på Danagatan i Sölvesborg(ni som var med, den mysiga vindsvåningen). Den fick följa med när jag flyttade till Skåne och gick precis in på den väggen där det var tänkt..........Massor med historia kring denna soffa som från början var en säng. Vilka har sovit i den? Släkt till mig från farmor eller farfars sida, och alla de fester å kalas som den har varit med i.

Ledig idag, ska på julavslutning i skolan. Sedan är det förberedelser som gäller, glöm inte att njuta mellan varven??

/A

Av Annika Skoog - 19 december 2017 22:13

Lucka 18

En vän som bor långt bort

 


Ja det måste ju vara mina gamla vänner i Sölvesborg med omnejd. Ni som funnits med mig i många år, de flesta i över tjugo år. Ni som bara finns där när jag som mest behöver Er. Ni som förstår mig, ni som alltid vill träffas och ni som alltid tar vi där vi slutade sist. Det kvittar om vi träffas ofta eller sällan ni finns där ALLTID. Så långt bort kan det ju inte tyckas.........Det är inte så långt till Sölvesborg, men det är för långt för en fika, det är för långt för det spontana. Men jag vet att ni finns och jag vill ha Er i mitt liv.

TACK Ritva, Ingrid, Susanne, Anders, I´nna, Linda, Fredrik, Pia, Lisa, Anne


Lucka 19

Plats att besöka innan jag dör

 


Ja det är många..........

Italien måste jag besöka, det är något med Italien som lockar, som känns bra och bekant. Jag har kanske varit italienare i något tidgare liv??

Sen måste jag resa mer överhuvudtaget, grekiska övärlden, Syd afrika, Flera storstäder som New York, Paris, London, Madrid, Barcelona, Budapest. Ja det är väl bara att planera in och spara.........


Nu drar det verkligen ihop sig till jul. Jobbade sista dagen idag innan jul. Slutat tidigt, jag och Jessica körde till Bo Ohlsson för några ärenden. Samt lite ärenden i Ystad, jag köpte Havsnäras inlagda sill, allt jag har smakat hos dem är gott, ska bli spännande att testa deras sill. annars har jag  mina listor vad som ska göras inför julen. Känslan av att kunna bocka av är skön. Ett steg närmare julen och firandet.


I morgon är det julavslutning i skolan, Lovisas sista på Köpingebro skola. Sedan slutar hon till sommaren. Ser fram emot några sköna dagar och hoppas kunna njuta lite med.


//A

Av Annika Skoog - 17 december 2017 22:17

Vad är du beroende av.....


Ja nu kommer bekännelsen om vilka laster man har. Jag är beroende av Kaffe, Bubbelvatten, gärna med citrus, skriva även om jag inte är så flitig bloggare numera så har jag ett behov av att skriva, skriver dagbok och har gjort det sedan jag var 12 år, mina nära vänner, min familj.


Haft en skön helg hos mamma. Vi har bakat, ätit gott, varit i Sölvesborg, träffat vänner. Körde inom Kristianstad på vägen hem och handlade lite. Väl hemma blev det pepparkaksbak och granen blev uppburen och klädd.


Veckan som kommer jobbar jag måndag och tisdag, sedan blir det ledigt för min del. Kommer att jobba några mellandagar samt ledig någon. Så fort detta året har gått känns det som, snart nytt år och nya erfarenheter. En vecka kvar till julafton, och jag tänker att det är massa som ska göras, men jag har det under kontroll, hoppas jag.


Hoppas du haft en bra tredje advent!

//A



Av Annika Skoog - 16 december 2017 21:34

Bästa julminnet

Det måste ju vara julen i mitten på 90-talet. Jag jobbade med Stina(som jag för övrigt var Tomte tillsammans med i många år). När en mamma hämtade sina barn och jag och Stina var kvar, säger mamman att nu ska vi hem och ta hand om en halv gris. Stina viskar något i örat på mamman........ vi säger hej då.
Dagen efter kommer mamman med ett paket till mig. ?Här är några hemstöpta ljus från oss för att du är så gulligt och snäll, en God Jul?
Jag säger tack och börjar öppna paketet...... Mamman säger, nä öppna inte, Stinas förslag att du skulle få grisaknorren........
Jag tänkte att nu ska Stina få igen. Jag kör hem till henne med grisaknorrspaketen. Säger att vi fått hemstöpta ljus av en förälder som julklapp. Åh vad trevligt säger Stina och tar paketet och lägger på deras hatthylla. Jag kör hem och väntar på telefonsamtal............
Men ingen Stina ringer på hela helgen. Tänkte hon kan ju inte bli sur för detta.
Måndagen kom och vi jobbade, Stina sa inget om grisaknorren. Jag var ju tvungen att säga något om ? Det var ju fina ljus vi fick?. Jag fick inga ljus sa Stina. Nähä fick du inte sa jag........ Då fyllde en släkting till Stina år och Stina var inte med på kalaset utan hade sagt till sin man att paketet hänger i påsen i hallen. Mannen ser bara paketet på hatthyllan och kör dit och lämnar det till släktingen. Typiskt män att de inte lyssnar ordentligt säger Stina.... Ja ja släktingen fick ju fina ljus i alla fall. Då känner jag bara? Nej, nej, nej?. Stina Stina det var inga ljus i paketet, jag ville bara ge igen för att jag fick grisaknorren, din man har gett din släkting grisaknorren!!!!!!!!!!
Detta har vi skrattat gott åt i många år efteråt. Stackars Stina fick ju ringa och tala om att det skett ett missförstånd....... Vi köpte grisar i olika former till present till varandra efter detta!

På tal om grisar så har vi bakat de årliga grisarna idag. Goda och så mycket nostalgi!
En sväng till Sölvesborg och hälsat på Ritva i hennes affär samt lite träff med resten av familjen.

Ja ta rätt paket till äldre släktingar så det blir rätt.....
/A

Av Annika Skoog - 15 december 2017 23:53

Har du varit lucia någon gång?

Ja det har jag, när jag sjöng i Karismakören i Sölvesborg så var jag lucia. I skolan var jag också lucia någongång.

Är hemma, ?hemma? i Norje-Sölvesborg under helgen. Baka och träffa Mommo-Mamma. Lite avkoppling inför sista rycket innan jul.

Hann precis blogga innan det blev dag 16.
/A

Presentation

Klocka

Väder

klart.se

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok

RSS

Snö

Snöflingor










Snöflingor











Ovido - Quiz & Flashcards