Alla inlägg under januari 2016

Av Annika Skoog - 31 januari 2016 19:55

Att en månad redan gått sedan nyårsafton..........Helt otroligt! men nu märks det att vi går mot ljusare tider. Det är ljust fram till 16:30 och inte riktigt mörkt 17:00, det finns hopp :)


Ingen migrän denna veckan. Skönt! Veckan har rullat på........Vi fick dubbla matkassar, ja det var mitt eget fel då jag trodde jag hade pausat Linas matkasse hela januari ut, men det hade jag inte. När veckans matsedel kom från matkassen försökte jag stoppa den, men det var försent, likaså försent att stoppa Icas matkasse, jaja mat ska vi ju ha i vilket fall, och en del hamnade i frysen och grönsaker får jag kanske komplettera. Mat för tio dagar, kanon!!


Veckan har varit rätt ordinär, med aktivitet, promenad, APT, nytt schema med start 1/2, städdag, barnen och mannen klippta, Hugo handbollsträning och sammandrag, bio för mig och Lovisa, "Tsatski".


Veckan som kommer firar vi en 11 åring på onsdag, jösses vad tiden går, hon känns rätt så "preteenage", även om hon just nu är väldigt harmonisk. Men det ska väl gå upp och ner kan jag tänka mig. Lönesamtal, tänkte att ha ett i år, skippade det förra året då jag kände att det ger inget, lite trött på att marknadsföra sig själv och få det lilla....... Tilläggas ska att jag fick lika lite/eller samma summa som flera av de som haft samtal. Får se hur det går i år.............


Jaja, vi går mot ljusare tider, alltid något!


Allt Gott!

//A

Av Annika Skoog - 24 januari 2016 15:53

Ja för att sammanfatta senaste veckan kan man väl bara säga att det har varit mycket migrän.........Ont!! Fredagskväll och lördags förmiddag i förra veckan, samt i måndags fast då lyckades jag häva smärtan med medicin, och körde till jobbet. I fredags morse var det dags igen, vaknade innan klockan ringde med pulserande huvudvärk. Tog mig ur sängen för att ringa jobb och ta medicin, gick och la mig igen för att vakna framåt middag.........Lite lagom seg i skallen. Nä fy för migrän, det måste vara ett djävulens påfund, hopppas att jag slipper detta snart...............


Nä nog om negativa saker, detta brukar ju vara en positiv blogg, men hitta något positivt i migrän, det är svårt. Det kan ju vara nu, när den släppt sitt grepp om mig. Har haft migrän i 25 åroch har väl lärt mig att leva med det, känner ju igen symptomen och de lindras om jag kan ta en migräntablett snabbt.


Jag och dottern var ute på en halkig promenad när Hugo var på scouter, snöade till och från, Lovisa pratar hela tiden så rundan går ganska snabbt, vilket är bra! Ska försöka vara flitig med promenaderna, det är så skönt!


Körstart har det varit i veckan, alltid kul med sång, vi var många denna körstart. Ser fram emot en träff med min gamla kör under februari. Vi ska träffas hemma hos körledaren Paula, hoppas på en mysig trevlig stund med sång!


Taxiverksamheten är i gång till barnens olika aktiviteter, med andra ord allt är som vanligt och julledigheten är snart ett minne blott. Brukar tycka januari månad är så händelsefattig/tråkig mot december, där det är fullt alla dagar. I år kan jag bara tycka att detär skönt, vi har bara tagit det lugnt, träffat vänner i början av januari. Sedan har det varit lugnt och skönt, tror vi/jag behöver ta det lugnt med.


Jag fick göra eftersökningar för att komma i kontakt med min farbrors närmaste grannar förra helgen. Farbrorn bor, ska tilläggas i Skellefteå, och den som bor närmast av oss anhöriga är Susanne, min syster och hon bor i Växjö........(Jag Ystad 150mil, Mamma Sölvesborg 140 mil, kusinerna i Norra Skåne ca 140 mil, enkel resa då). Han hade ramlat på torsdagen och sa att han inte hade ont då, på söndagen hade han ont, pratat med min mamma på fm. Under em fick hon inte tag på honom. Tack för att de sätter ut lägenhetsnummer på hitta bla. Där kunde vi lätt hitta hans närmaste grannar, fick reda på att han kommit in på sjukhus. Nu blir det nog så att han kommer att få hemtjänst/ev. larm. Hemtjänst som kommer och kollar till honom ett par ggr om dagen. Känns tryggt för honom och oss. Det är inte utan att man känner sig lite maktlös, kan ju inte sticka upp för en eftermiddag direkt.


Mannen tvättade min bil i går, den behövde tina upp, fruset på insidan av vindrutan, samt en halvljuslampa som var trasig. Så den fick vara i farfarns garage under natten och tina upp, samt fick en ny glödlampa. Det var ovanligt få som har blinkat på mig, för att jag bara har haft ett halvljus. Idag har jag jag städat bilen, dammsög, putsade fönster, och torkade av den inuti. Ja den blev fin och fräsch.


Idag går mina tankar till en vän som tyvärr lämande oss i somras, idag skulle du fyllt 60 år. Jag tror att du är med oss från din himmel.


Ny vecka, och nya tag, hoppas den blir migränfri.


Allt gott, tack för att Du läser!

//A

Av Annika Skoog - 16 januari 2016 15:47

Ja ledighet i all ära, men det är skönt med vardagsruiner igen. Ledighet alla dagar hade nog inte varit bra, för då hade man nog inte uppskattat den verkliga ledigheten, alla dagar blir liksom samma.


Barnen och speciellt Lovisa skuttade upp till skolan i måndags, hon hade packat väskan dagen innan så hon kändes väldigt redo. Hugo som brukar vara morgonpigg var däremot lite seg i måndags morse. Men nu är vi tillbaka i lunken med läxor, skjutsa till aktiviteter, packa väskor, förbereda osv. En sjuk man i förkylning hade jag här i veckan, och ja de blir alltid sjukare än oss kvinnor, även om jag blir rätt så däckad om jag får feber, sova, sova, sova...........


Hade granen och stakar/stjärnor kvar av julen, de åkte i torsdags. Bamse katt hade massor att göra när granen åkte ner, och allt glitter/kulor etc.......Men nu är allt nerpackat och klart till nästa jul. Ska köpa lite nya blommor med, så känns det fräsht och fint. Tog städning i går då jag slutade tidigt även då, slutar tidigt torsdagar och var fjärde fredag. Fick migrän i går kväll och vaknade med den i dag..........Inte kul, det känns som att sitta fast i ett skruvstäd, där någon skruvar och skruvar hela tiden................Nu har det dock släppt, är bara lite seg i skallen.


Ha en fortsatt fin helg!

Allt gott!

//A

Av Annika Skoog - 10 januari 2016 09:40

Ja det har vi fått här nere i den skånska södern..........Tisdag och Onsdag, samt natten mellan de här dagarna snöade det konstant hela tiden........Tisdagen, trettonafton var vi lediga och hade inget inplanerat, höll på lite här hemma och flytta över foton till usb- minne för mannen skulle göra en återställning av datorn.......Den var lite trött.

Därefter körde jag till Öja och tog en kaffe hos Jessica, redan under eftermiddagen vräkte snön ner i omgångar och att köra från Öja var riktigt spännande, eller inte. Vilket var väg och vilket var åker............. Jaja hem kom jag och jag könner nu när första snön har kommit att man är inte speciellt kaxig när man ska ut och köra. För några år sedan när det snöade under nästan hela december blev man mer säker. Men här nere är det inte kul att köra om det snöar, och det brukar ju snöa  mer vågrätt än lodrätt om man säger så.........Lite vind på det sedan är det rätt kört.


Vi var på bio på Trettondagen, "En man som heter Ove" med vännerna Anneli & Micke. Vi har läst boken om Ove alla fyra och gillade den skarpt. Även om historien om Ove är delvis en tragisk berättelse så finns det massor med komik i Ove. Alla som bott i bostadsrätt, eller i vanlig hyresrätt med många människor som ska samsas om genmsamma utrymmen och områden känner igen sig, det finns en "Ove" i varje bostadsrättsförening.

Jag blev ju vald till vicevärd när jag bodde i Brf. Snapphanen i Sölvesborg, det fanns nog ett litet uns av "Ove" i mig då. Ordning och reda, ja, och tog tag i sakerr som rörde föreningens intresse. Jag antecknade dock inte felparkerade bilar, eller lyfte bort cyklar som inte stod i cykelstället. Nu var jag ju inte ordförande som Ove, och om fd. ordföranden läser min blogg så kanske han kan relatera till Ove, fast det är ju upp till han själv att avgöra (Tror inte han läser, men får tipsa honom om Ove boken och filmen, då vi fortfarande har kontakt efter att han känt varandra sedan 1998).

Nu läser mannen efterföljaren till Ove, "Britt-Marie var här" och han påstår att jag och Britt-Marie har likheter(Hmpf!! Hur kan han hitta de likheterna, bara för att jag skriver "att göra listor" och vill ha ordning och reda). Den ska absolut läsas den med. Jag tror ju då att det finns både en Ove och en Britt-Marie i oss alla............


Vi fick ju ut och skotta här på Trettondagen, efter allt snöande har vi säkert 4 dm och på sina håll mer snö här nere. Vi höll på i 2,5 timmar här, barnen har byggt snögrotta här hemma och hos farmor och farfar. Bra med uteverksamhet och aktivitet, det har blivit några slappa dagar här.


Jobbat torsdagen och fredagen, jag känner mig helt slut.......Jag borde ju ha vilat upp mig för trots att jag har jobbat så har det blivit massor med lediga dagar med. Eller säger kropppen till nu eftersom jag gick på överväxel under hela december och haft julen hemma, fixat och donat, samt skrivit och strukit från mina listor, annars glömmer jag något..............Fredag morgon var det snöstorm, bättre att jobba i stan för stora vägen är alltid plogad, även om det kan driva lite på Öjaslätten. Nu ska jag ju till Nybrostrand och jag genar över Fredriksberg, men hoppade över det när det var snöstorm eftersom den vägen inte har prio ett. Jag körde om St. Köpinge och vägen dit var plogad och OK, vägen från St. Köpinge till man kommer fram i Nybro var inte OK, drivor, snörök, spårig och noll sikt. Fram kom jag i alla fall, där var kollegor som bor åt andra hållet mot Löderup som inte kom till jobb idag. Under eftermiddagen slog det om till plusgrader och lite regn, inte kul alls, blött och tradigt. Plusgrader i går och idag med. Sedan har de lovat kallare, kul med frysgrader på denna=inte!!


I går fick det bli städat och undanplockning av tomtar, skönt att fått ner dem i kökssoffan. Granen är kvar, den barrar inte nämnvärt och våra stjärnor och ljusstakar. Det är ju inte "Knut" förrän på onsdag, men stjärnorna och stakarna hade jag kunnat ha kvar under hela januari, gillar det mysiga skenet det ger.

Hugos handbollsträning började i går, bra med rutiner igen. Skönt att vara lediga men det blir också lite slöhet och vi vrider dygnet, så positivt med tider/ordning och reda igen. Skolan börjar på måndag, och fulla veckor för oss.


Ska fortsätta städa på våning två och plocka lite här, tvätt bland annat.


Ha en skön söndag!


Allt gott

//A


Av Annika Skoog - 3 januari 2016 22:09

Vi fira nyåret som vanligt, vi smäller smällare och dricker sprit......... Citat från gruppen Bob Hund. Har nog skrivit det innan. Lite osäkert om vi skulle köra till Sölvesborg och fira nyår för Ritva fick feber, hosta och förkylning och blev liggande. Vi skulle ju vara hos grannarna(Ritva & Thomas), men de fixar ju maten tillsammans och vi bidrar med snacks, läsk och bubbel....... Jag köpte till och med en oxfilé (just in case) om vi inte skulle fira i Sölvesborg. Vi tog beslutet dagen innan att det blir fest men jag kände för Ritvas skull att vi hoppar övernattningen denna gången. Jag sa till Henrik att drick du öl med Thomas & Rickard så kör jag. Den tiden är förbi då dricka alkohol är viktigare än att äta gott och umgås, visst jag njuter alltid av ett glas bubbel till förrätten och goda viner till varmrätten och pratviner under resten av kvällen. Men nu hade ju mín bästa drickavinkompis åkt på influensa och då kände vi att fira nyår ska vi, det blir alltid trevligt med goda vänner och att då kör jag även om det blir sent. Kändes skönt att komma hem till Bamsekatt, vi visste ju inte hur han reagerade mot fyrverkeri.

En trevlig nyår hade vi som väntat, vår familj och familjerna Lidström & Flygare. Trevligt och mysigt med god mat och mycket skratt. Vi styrde kosan hemåt strax innan 01:30, biten efter Åhus sjönk temperaturen till 1 grad, duggregn och lite dimma på det, osäkert om det var frysgrader i vägbanan........Trodde inte det skulle vara mycket trafik, men det var förvånansvärt många bilar. Bamse kändes lugn när vi kom hem, kan ju hoppas det var glest mellan fyrverkerierna här på landet.


Nyårsdagen är nog årets slappaste dag, trots att jag inte drack ngt så sov jag och Lovisa jättelänge och vaknade med världens huvudvärk............. Ipren och kaffe, sedan släppte det. Men noll knop gjorde vi denna dagen. Har skrivit det innan jag fattar inte hur mamma & pappa orkade ha gäster på nyårsdagen förr. Vi firade ofta nyår hos pappas jobbarkompis med familj i Olofström, det blev ju sent och hemma ksnake 02:00-02.30, sedan ha gäster 13:00 med middag, puh! Jag hade aldrig orkat...................


I går lördag, har svårt att hålla koll på veckodagarna.........Körde vi till Malmö, hade en del ärenden att uträtta. IKEA för mig och Lovisa, det är bra att IKEA flyttat till Svågertorp där de mer mäninriktade affärerna ligger, Jag behövde lite småsaker på Ikea, lite glas, köksgrejer, gryta mm. Men helt sjukt med folk var det där, köer i restaurangen, folk överallt, kö ut, fick tag på det jag skulle. Sedan skulle jag byta mitt Pandora armband jag fick i julklapp, själva "stommen", länken var fel storlek. Skulle byta den på Smycka, eftersom den var köpt i en Smycka butik. In där och förklarade att jag ville byta, då säljer inte Smycka på Emporia Pandora.........Suck! Kanske Smycka på Mobilia. Men jag tog en chansning, gick in i Pandorabutiken och frågade om jag kunde byta armbandet där, och jag har full förståelse om det inte går, frågan är fri. Jadå inga problem, de bytte den, jag köpte en berlock till så nu har jag tre berlocker på mitt fina armband, fler ska det bli. Såå nöjd, vilken fin service!


På kvällen var vi bjudna till vännerna Anneli & Micke, trevligt. Barnen tog en övernattning hos farmor & farfar och vi njöt av goda vänners sällskap, mat och vin. De hade till och med köpt ekologiskt vin till mig, då jag håller på och kollar om jag slipper pulserande huvdvärk efter ett glas.......... Det går bra, ingen spränghuvudvärk av något ekologiskt vin, läste mig till att de ekologiska vinerna innehåller inte de ämnen som kan ge huvudvärk, bättre koll på bekämpningsmedel osv. Alltid kul att träffas och vi bestämde bio i veckan "En man som heter Ove", vi har läst boken alla fyra så det ska bli kul att se den filmen.


Idag har jag städat lite, får ta väck julsakerna senare i veckan/helgen. Det är roligare att ta fram dem än att ta bort dem........


Ja jobba lite i morgon då, ledig tisdag och onsdag, jobba torsdag och fredag. Sedan är vi tillbaka i gamla gängor igen. Men nytt år, nya möjligheter..............Kanske :)


Allt gott!

//A


Presentation

Klocka

Väder

klart.se

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok

RSS

Snö

Snöflingor










Snöflingor











Ovido - Quiz & Flashcards