Alla inlägg den 5 december 2016

Av Annika Skoog - 5 december 2016 21:19

Nu var det lääääääääängesedan jag skrev här, har snart inte skrivit något på nästan två månader. Det har hänt en del, hunnit med en sjukskrivning, fyllt år, varit i Sölvesborg, körresa till Prag, målat möbler, tagit avsked av en vän, varit på Spa, tankat massor av vänskap, funderat och reflekterat över vad som egentligen är viktigt och varför samhället och vi också för den delen stressar och aldrig hittar tid för återhämtning.


Ja med denna inledningen kanske ni som läser förstår vart jag vill komma och vad jag kommer att skriva. En dag i mitten av oktober sa denna kroppen STOPP!! Efter en helg då jag sovit massor och varit helt slut. Detta var en måndag under vår reflektionstid, där det brast för mig, hade haft på känn och gått med envis huvudvärk som inte ville släppa. Det hjälpte inte med smärtstillande, den fanns där envist kvar. Jag har ju problem med migrän, men detta var en annan sorts huvudvärk och humöret svek, irriterad och kort stubin, lätt till gråt och totalt slut och orkeslös. Svårt att hålla fokus och glömde vad vi beslutat i arbetslaget, eller kunde glömma annat som någon berättat. Jag sjukskrev mig själv en vecka och fick tid hos läkare, där jag fick konstaterat att jag var i början av en utmattning. Jag kom i tid till läkare och lyssnade på när min kropp sa i från att nu räcker det. Har varit sjukskriven en månad på heltid och bara samlat ny energi, sjungit massor, varit ute, promenerat, men framför allt har jag omgett mig med vänner som ger mig energi. Träffat vänner och pratat i telefon med vänner och det har gett mig massor med positiv energi tillbaka.


Är tillbaka och jobbar på 50% sedan en tid, och det går framåt sakta med säkert. Är piggare och orkar mer, men får ta det lugnt då jag känner att jag är känslig för stress och krav. Upptäckte att jag har brist på folsyra, och det får jag äta som extra tillskott, det har också gjort mig piggare. Samtidigt har detta varit en konstig känsla, när jag är sjuk av denna anledningen. Ja som sällan är sjuk, och sedan blev det en längre sjukskrivning, och att bara vara är inte riktigt min grej, men jag jobbar på det. Jag måste hitta tiden för återhämtning mellan varven, så det inte blir för mycket. Det har jag inte gjort, utan jag har tuffat på............


Prag, ja vilken underbart mysig stad. Var där med kören 11-12-13/11. Intensiva men roliga dagar, hann med massor, fick se mycket av Prag, sjöng mycket (även ett soloparti), och det gick bra, umgicks och åt, drack gooooood och billig öl. Känns som om jag vill åka dit igen. Fick kontakt med en kör från Frankrike, vi åkte båt tillsammans och åt och sjöng massor under den resan. Trevligt!


Marie, vän och körkompis, tog vi farväl av. Hon överlevde inte cancern. Vi sjöng på hennes begravning, Stora Köpinge Vokalensemble och Lollokören. En mycket vacker men tårfylld begravning. Mycket tankar när en ung människa dör, inte fyllda 41, och tankarna går till hennes pojkar och make.


Advent och jul, så mysigt det är i alla fönster, med stjärnor och stakar. Härlig tid nu framöver. Jag ska försöka att uppdatera lite oftare. Ta hand om Dig, ta Dig tid och stanna upp, ha inte så bråttom, stressa inte. Var rädda om er.


Tänkte ha en liten julkalender här. Har ju redan gått fem dagar, så jag får väl skriva om de fem dagarna här, och sedan en lucka om dagen.


1. Favoritjultraditon

2. Julfärg

3. Uppklädd eller myskläder på julafton

4. Julklapp till dig själv, vad?

5. När öppnar ni julklapparna?

6. Har ni byggt pepperkakshus

7. Vad gör du på jullovet?

8. Favoritjuldoft?

9. Julsminksfavorit?

10. Julönskning?

11. Julbordet, vad måste finnas där?

12. Favoritjulmusik

13. Vart ska vi fira jul i år?

14. Favoritjulfilm?

15. Har du varit lucia någon gång?

16. Bästa julminnet?

17. Vad är du beroende av+

18. En vän som bor långt bort

19. Plats att besöka innan jag dör?

20. Favoritsak i hemmet

21. Någon du saknar

22. Vad finns i handväskan

23. Bästa vännen

24. Fem fina saker som hänt i december


Då börjar vi........

Lucka 1, Favoritjultradition

Åh det är många, men när granen tas in och den står klädd och lyser så fint. Måste skriva, alla gånger vi sjungit i kyrkan både julottan och midnattsmässan. Det är sååååå fint!

Måste bara ha med när jag bodde i Sölvesborg och jag och Pia började julafton 06:00 och lyssnade på Crimond när de sjöng julsånger, vackert <3 och värt varenda minut.


Lucka 2, Julfärg

Vet inte riktigt vad som menas. Men för mig är julen röd. Har mycket rött, det är ombonat och fint tycker jag.


Lucka 3, Uppklädd eller myskläder

Vi är lite uppklädda, även om det hade varit skönt att krypa i myskläderna. Det får bli på kvällen när vi blir själva.


Lucka 4, Julklapp till mig själv, vad?

En upplevelse, en resa av något slag. Har rest alldeles för lite.......


Lucka 5, När öppnar ni julklapparna

När jag var liten och vi alltid firade hos morfar, fick vi vänta tills morfar hade sett julnygammalt med Bosse Larsson.....Kom i håg att jag tyckte det var öööööööken.

Idag är det lite olika, allt mellan 17:00-19:00.


Lucka 6 kommer i morgon.


Tack för att ni läser, allt gott!

//A



Presentation

Klocka

Väder

klart.se

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok

RSS

Snö

Snöflingor










Snöflingor











Ovido - Quiz & Flashcards