Alla inlägg den 2 november 2013

Av Annika Skoog - 2 november 2013 07:48

Är det idag, kommer att tänka extra mycket på pappa idag och tända ljus för honom när vi är i Öja kyrka i dag och sjunger på ljusgudstjänsten, samt även tända ljus för mina andra nära och kära som inte finns med oss mer. Mamma hade gjort fint på pappas grav och lagt dit granris och satt ett hjärta med blomma i, samt tänd ljus. Vi ska till Sölvesborg nästa helg så vi ska tända ljus då, jag har köpt en lykta och två hållare i smide som barnen kan ställa sina ljus i som de tänder för morfar.


Halloween/Alla Helgon, mina barn (och flera andra) gillar detta med Halloween och det kan man ju förstå. Enligt den amerikanska sedan är Halloween den 31/10 och den ska inte förväxlas med vår gamla kristna tradition vi har här i Sverige sedan många år Alla Helgon, jag tycker man ska visa respekt till den som sörjer eller vill hedra och minnas sina nära och kära som inte finns med oss mer. Detta skriver jag inte bara för att jag själv förlorade min pappa i april i år utan detta är en åsikt jag haft sedan Halloween kom till Sverige, det är två olika saker. Jag tycker man ska visa respekt mot dem som idag tänder ljus på gravarna och i våra kyrkor. Sedan att barnen gillar detta med Halloween och ja våra barn var ute i torsdags kväll på "bus eller godis" utklädda och de tyckte att det var jättespännande. Hugo med kompis gick i Köpingebro och Livisa och kompis gick här i Herrestad.


Höstlov har barnen haft med pappan som också varit ledig (gott om semesterdagar), mamma fick nöja sig med en dags semester (inte så många dagar kvar, snart nya  :):) ) Hade tre tidiga dagar av fyra så det gick bra ändå. Jag hade en ledig dag i onsdags då jag och barnen var en sväng i stan, Hugo hade en kompis här, jag och Henrik hade en kompis(släkting till Henrik) här på kaffe och en trevlig pratstund då han blivit Ystadbo igen efter väldigt många år härifrån. Träff med familjen Milton och farmorn och farfarn på kvällen då vi blev bjudna på middag, gott gott.


Lovisa har haft en heldag på Skapa och Sjung, Hugo, pappa och kusinerna från England var på "utflykt" en dag, jag och svägerskan gick en sväng på stan, trevligt!


Gårdagen avslutade vi veckan i simhallen, simmat 1000 meter, skönt!

Idag åker familjen Milton tillbaka till England igen, träffas inte förrän till påsk, länge tills nästa gång.


Jag ska sjunga i Öja Kyrka med kören i eftermiddag, klockan 16:00. Kom gärna lyssna till oss, tänd ett ljus och stanna upp en stund.


//A

Presentation

Klocka

Väder

klart.se

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok

RSS

Snö

Snöflingor










Snöflingor











Ovido - Quiz & Flashcards