Direktlänk till inlägg 10 januari 2016

SNÖ

Av Annika Skoog - 10 januari 2016 09:40

Ja det har vi fått här nere i den skånska södern..........Tisdag och Onsdag, samt natten mellan de här dagarna snöade det konstant hela tiden........Tisdagen, trettonafton var vi lediga och hade inget inplanerat, höll på lite här hemma och flytta över foton till usb- minne för mannen skulle göra en återställning av datorn.......Den var lite trött.

Därefter körde jag till Öja och tog en kaffe hos Jessica, redan under eftermiddagen vräkte snön ner i omgångar och att köra från Öja var riktigt spännande, eller inte. Vilket var väg och vilket var åker............. Jaja hem kom jag och jag könner nu när första snön har kommit att man är inte speciellt kaxig när man ska ut och köra. För några år sedan när det snöade under nästan hela december blev man mer säker. Men här nere är det inte kul att köra om det snöar, och det brukar ju snöa  mer vågrätt än lodrätt om man säger så.........Lite vind på det sedan är det rätt kört.


Vi var på bio på Trettondagen, "En man som heter Ove" med vännerna Anneli & Micke. Vi har läst boken om Ove alla fyra och gillade den skarpt. Även om historien om Ove är delvis en tragisk berättelse så finns det massor med komik i Ove. Alla som bott i bostadsrätt, eller i vanlig hyresrätt med många människor som ska samsas om genmsamma utrymmen och områden känner igen sig, det finns en "Ove" i varje bostadsrättsförening.

Jag blev ju vald till vicevärd när jag bodde i Brf. Snapphanen i Sölvesborg, det fanns nog ett litet uns av "Ove" i mig då. Ordning och reda, ja, och tog tag i sakerr som rörde föreningens intresse. Jag antecknade dock inte felparkerade bilar, eller lyfte bort cyklar som inte stod i cykelstället. Nu var jag ju inte ordförande som Ove, och om fd. ordföranden läser min blogg så kanske han kan relatera till Ove, fast det är ju upp till han själv att avgöra (Tror inte han läser, men får tipsa honom om Ove boken och filmen, då vi fortfarande har kontakt efter att han känt varandra sedan 1998).

Nu läser mannen efterföljaren till Ove, "Britt-Marie var här" och han påstår att jag och Britt-Marie har likheter(Hmpf!! Hur kan han hitta de likheterna, bara för att jag skriver "att göra listor" och vill ha ordning och reda). Den ska absolut läsas den med. Jag tror ju då att det finns både en Ove och en Britt-Marie i oss alla............


Vi fick ju ut och skotta här på Trettondagen, efter allt snöande har vi säkert 4 dm och på sina håll mer snö här nere. Vi höll på i 2,5 timmar här, barnen har byggt snögrotta här hemma och hos farmor och farfar. Bra med uteverksamhet och aktivitet, det har blivit några slappa dagar här.


Jobbat torsdagen och fredagen, jag känner mig helt slut.......Jag borde ju ha vilat upp mig för trots att jag har jobbat så har det blivit massor med lediga dagar med. Eller säger kropppen till nu eftersom jag gick på överväxel under hela december och haft julen hemma, fixat och donat, samt skrivit och strukit från mina listor, annars glömmer jag något..............Fredag morgon var det snöstorm, bättre att jobba i stan för stora vägen är alltid plogad, även om det kan driva lite på Öjaslätten. Nu ska jag ju till Nybrostrand och jag genar över Fredriksberg, men hoppade över det när det var snöstorm eftersom den vägen inte har prio ett. Jag körde om St. Köpinge och vägen dit var plogad och OK, vägen från St. Köpinge till man kommer fram i Nybro var inte OK, drivor, snörök, spårig och noll sikt. Fram kom jag i alla fall, där var kollegor som bor åt andra hållet mot Löderup som inte kom till jobb idag. Under eftermiddagen slog det om till plusgrader och lite regn, inte kul alls, blött och tradigt. Plusgrader i går och idag med. Sedan har de lovat kallare, kul med frysgrader på denna=inte!!


I går fick det bli städat och undanplockning av tomtar, skönt att fått ner dem i kökssoffan. Granen är kvar, den barrar inte nämnvärt och våra stjärnor och ljusstakar. Det är ju inte "Knut" förrän på onsdag, men stjärnorna och stakarna hade jag kunnat ha kvar under hela januari, gillar det mysiga skenet det ger.

Hugos handbollsträning började i går, bra med rutiner igen. Skönt att vara lediga men det blir också lite slöhet och vi vrider dygnet, så positivt med tider/ordning och reda igen. Skolan börjar på måndag, och fulla veckor för oss.


Ska fortsätta städa på våning två och plocka lite här, tvätt bland annat.


Ha en skön söndag!


Allt gott

//A


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Skoog - 30 december 2018 15:37

Såg i "flödet" att det var åtta år sedan jag startade denna bloggen, men jag måste ju medge att detta året har varit det sämsta i antalet inlägg . Såg att jag inte bloggat sedan i april, kanske ska försöka skriva en gång/månad. Jag vet ju att det är ...

Av Annika Skoog - 16 april 2018 21:27

Våren kom visst av sig litegrand förra veckan. Det började bra i måndags med strålande sol och ljumma vindar, bara tunna överdragsbyxor och en fleece. Men resten av veckan har jag haft thermobyxor, fleece, vinterjackan, mössa och vantar och nästan fr...

Av Annika Skoog - 8 april 2018 20:19

Äntligen är våren här, nästan helt ofattbart att det var snöstorm för en vecka sedan.......... Både i dag och i går satt jag ute en stund på trappan (har inte fått ut trädgårdsmöblerna än). Riktigt härligt och varmt om "snudan", och det riktigt lukta...

Av Annika Skoog - 4 april 2018 21:16

Haft en väldigt trevlig och intensiv påskhelg. Men en påskhelg helt i min smak. Vänträffar, släkträffar, god mat, en rätt kravlös högtid och massor med ledigt. I år blev det ingen påskcup i Hilleröd för killarna i Hugos lag. De satsar längre fram för...

Av Annika Skoog - 25 mars 2018 21:34

Det här med att uppdatera bloggen har ju inte gått så bra känner jag, förra gången jag skrev var den 14 januari.....två månader sedan......... Undrar i fall det finns några läsare kvar????? Jag har full förståelse i fall ni har tröttnat, det händer i...

Presentation

Klocka

Väder

klart.se

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok

RSS

Snö

Snöflingor










Snöflingor











Ovido - Quiz & Flashcards