Alla inlägg den 29 december 2014

Av Annika Skoog - 29 december 2014 15:13

Det är skönt att vara ledig, känner att batterierna behöver laddas och det gör de vid ledighet. Även om december är lite halvstirrig så har ialla fall jag dragit ner på alla måsten. Jag gör bara det jag tycker är roligt, jag bakar lussekatter/saffranslängder men i år gjorde jag inte på en hel liter deg, utan bara på 0,5 liter, det räcker gott. Lussekatter i januari är ingen höjdare och de sista saffranslängderna hade jag med mig på stranden i somras, jo det var gott och saftigt och fint men saffran äter man till jul. Pepparkakshus gär jag med, det tycker jag är roligt, har ju "övat" i tjugo år ungefär, så det sitter. Barnen bakar själva pepparkakor, det kan de roa sig med under en eftermiddag. Julklappar inhandlades lite under hela december, lite i taget. Som reklamen säger, det blir jul ändå, jo det blir det ju men vissa saker vill ialla fall jag ha gjort och det gjordes,


Vi har testat Linas matkasse  vid två tillfällen, smidigt att få maten hemkörd till dörren och lite nya recept, alltid kul. Vi lär nog fortsätta, och få den varannan vecka. Bara att laga, smidigt!


Traditionell grisbakning hos mormor var vi och gjorde helgen vid andra advent, det hör till med grisar till julen. Vi provkörde även nya E 22, ny sträckning från Sölvesborg till Mörrum, det gick som hejsan och vips så var man i Mörrum. Enda negativa är att det inte står någon skylt att man ska köra av motorvägen mot Listerlandet för att komma till Norje.......Så att man kommer förbi miljöstationen och gamla E22, det har de fått en del kritik för, nu visste jag att jag skulle köra av där, men de som inte vet......... Hann med att träffa vännerna Ritva, Thomas, Hannes och Elvira med. Eg. träffat Anders, Melker och Kasper, där satte förkylning och sjukdom stopp för det, det blir en annan gång.


Barnen lucia i kyrkan, fin tradition, och i alla fall sitter jag där med tårar i ögonen. Fint i kyrkan, som för övrigt var mer än överfull, tur man satt längst fram :)


Julen för min del betyder mycket sång, mycket i kyrkan, så rogivande och stämningsfullt. Vi hade vår julkonsert med alla körerna i Stora Köpinge församling, samt ungdomskören, i Öja kyrka 18/12.  En fin och välbesökt konsert, stämningsfull början på julen.


Skolavslutning med fin sång den 19/12, vi fick vara med på två sittningar eftersom Hugo och Lovisa inte hade avslutning samtidigt.


Just nu njuter jag av lugnet och julefriden........Julafton var vi hos farmor och farfar tillsammans med fam. Milton(Henriks systers familj), mamma, Susanne och Krister. Lugnt och fridfullt och trevligt. God mat, tomtebesök och fina julklappar. Julafton avslutades sjungandes på Midnattsmässan i Stora Köpinge kyrka, fint men avsaknad av manlig sångare som ska sjunga O Helga Natt, den är så pampig men vi klarade av den ändå men den manliga rösten saknades.


Juldagen, traditionell lutfisk, mmm gott. I år skapades nog en ny tradition, att äta den med Jessica, Chrille och Ossian, som vi njöt, gott, gott, gott! Det kom lite snö med, samt kyla och minusgrader, vem trodde det efter allt regn inte jag alla fall.....


Annandagen bjöd på sol och krispiga minusgrader. En prommis vid havet, där jag njöt av det fina vädret. Var i Öja kyrka och lyssnde på Fam. Carina(vi sjunger ihop), hon har konsert med sina  barn och svärdotter, så vackert och fint.


Ystads nya badhus var vi och besökte i lördags, fint och stort. Det blev 1000 meter simmande för mig och svägerskan, Lovisa simmade simborgarmärket, sen lek, bubbel, vattenrutschbanorna, även mig fick barnen upp där, wiiiiii vad det gick..... Helt skrykliga var vi efter fyra timmars bad........Det blir fler besök där på lovet.


Middag hos farmor och farfar i går och idag  har jag varit på fotvård hos Britt på Sköna Fötter, välbehövligt och skönt!


Nyår närmar sig och den firas enligt tradition i Sölvesborg, hos vännerna Ritva och Thomas, ser fram emot en  trevlig fest med god mat och god dricka med goda vänner.


Bloggen firar för övrigt fyra år i morgon......Grattis!


Gott Nytt År! önskar jag Dig.


//A

Presentation

Klocka

Väder

klart.se

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok

RSS

Snö

Snöflingor










Snöflingor











Ovido - Quiz & Flashcards